Hadis Nabi

  • Ulama Pewaris Nabi

    Rasulullah صلى ا لله عليه وسلم bersabda

  • إن الْعُلُمَاءُ وَرَثَةُ اْلأَنْبِيَاءِ، إِنَّ اْلأَنْبِياَءَ لَمْ يُوَرِّثُوْا دِيْناَرًا وَلاَ دِرْهَماً إِنَّمَا وَرَّثُوْا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ بِهِ فَقَدْ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ

    “Sesungguhnya ulama adalah pewaris para nabi. Sungguh para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Sungguh mereka hanya mewariskan ilmu maka barangsiapa mengambil warisan tersebut ia telah mengambil bagian yang banyak.” (Tirmidzi, Ahmad, Ad-Darimi, Abu Dawud. Dishahihkan oleh Al-Albani)

    Rasulullah صلى ا لله عليه وسلم bersabda

  • إِنَّ اللهَ لاَ يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعاً يَنْتَزِعُهُ مِنَ الْعِباَدِ، وَلَكِنْ بِقَبْضِ الْعُلَماَءِ. حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عاَلِماً اتَّخَذَ النَّاسُ رُؤُوْساً جُهَّالاً فَسُأِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا

    “Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu dengan mencabutnya dari hamba-hamba. Akan tetapi Dia mencabutnya dengan diwafatkannya para ulama sehingga jika Allah tidak menyisakan seorang alim pun, maka orang-orang mengangkat pemimpin dari kalangan orang-orang bodoh. Kemudian mereka ditanya, mereka pun berfatwa tanpa dasar ilmu. Mereka sesat dan menyesatkan.” (HR. Al-Bukhari no. 100 dan Muslim no. 2673)

Pesan Umar Abdul Aziz

"Jika engkau bisa, jadilah seorang ulama. Jika engkau tidak mampu, maka jadilah penuntut ilmu. Bila engkau tidak bisa menjadi seorang penuntut ilmu, maka cintailah mereka. Dan jika kau tidak mencintai mereka, janganlah engkau benci mereka." (Umar bin Abdul Aziz)

Dr Hayat Sindi : Ikon Sains Wanita Dunia

23:36


hayatsindipicture.jpg
Dr Hayat binti Sulaiman Sindi adalah seorang saintis perubatan Arab Saudi dan salah seorang daripada ahli wanita pertama Majlis Perundingan Arab Saudi. Beliau terkenal kerana membuat sumbangan besar kepada pusat ujian penjagaan perubatan dan bioteknologi.  Beliau telah disenaraikan oleh Arabian Business sebagai orang Arab ke-19 yang paling berpengaruh di dunia dan wanita Arab kesembilan yang paling berpengaruh.
Hayat Sindi dilahirkan di Mekah pada 6 November 1967. Pada tahun 1991 , beliau meyakinkan keluarganya untuk membenarkan beliau ke United Kingdom bersendirian untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.  Selepas setahun belajar bahasa Inggeris dan belajar untuk A-level , beliau telah diterima untuk masuk ke King College London, dan lulus dengan ijazah dalam bidang  farmakologi pada tahun 1995. Sewaktu di Kolej King, beliau adalah penerima Anugerah Princess Anne untuk ijazah beliau dalam bidang alergi.
Sindi, yang memakai tudung Islam tradisional, telah dipaksa untuk meninggalkan kepercayaan agama dan budaya beliau semasa di universiti. Dia berpegang teguh dengan pandangan bahawa agama , warna kulit atau jantina seseorang tidak mempunyai kaitan dengan sumbangan saintifik.  Sindi kemudiannya berjaya memperolehi Ph.D. dalam bioteknologi dari Universiti Cambridge pada tahun 2001. Beliau adalah wanita pertama Arab diterima di Universiti Cambridge dalam bidang bioteknologi dan wanita pertama dari negara Arab Teluk Parsi yang melengkapkan kedoktoran ijazah dalam bidang ini.
Sindi adalah sarjana pelawat di Universiti Harvard. Oleh itu, beliau sering mengunjungi Jeddah, Boston dan Cambridge dan Massachusetts. Kerja-kerja makmal Sindi di Harvard yang diperolehi bersama dengan empat orang saintis lain dalam filem dokumentari disokong oleh Pejabat Eksekutif Presiden Amerika Syarikat untuk menggalakkan pendidikan sains di kalangan orang muda. Bersama-sama dengan aktiviti-aktiviti saintifik beliau, Sindi mengambil bahagian dalam pelbagai acara yang bertujuan untuk meningkatkan kesedaran sains di kalangan wanita , terutamanya di Arab Saudi dan Dunia Islam amnya. Beliau juga berminat dalam masalah brain drain dan merupakan penceramah jemputan di Forum Ekonomi Jeddah 2005.
Pada tahun 2010, Sindi dipilih sebagai pemenang Mekah Al Mukaramah untuk inovasi sains, yang diberikan oleh HRH Prince Khalid bin Faisal Al Saud. Beliau juga digelar sebagai Emerging Explorer 2011 oleh National Geographic Society . Pada tahun 2012 , beliau telah dinamakan oleh Newsweek sebagai "150 Wanita yang Menggoncang Dunia".
Pada 1 Oktober 2012, Sindi telah dilantik oleh ketua UNESCO, Irina Bokova sebagai Duta Muhibah UNESCO untuk usaha beliau dalam mempromosikan pendidikan sains di Timur Tengah,  terutamanya bagi kanak-kanak perempuan . Beliau juga berada di dalam senarai Newsweek daripada 150 wanita yang menggemparkan dunia bagi tahun itu.
Pada bulan Januari 2013, Sindi sekali lagi memecahkan rekod baru dengan menjadi sebahagian daripada kumpulan pertama wanita untuk berkhidmat dalam Perundingan Perhimpunan Arab Saudi. ~sumber~                                                                                                         

You Might Also Like

2 comments

  1. www.bolavita.pro agen sabung ayam online dan judi bola online
    Link Alternatif Sabung Ayam S128 :

    www.sabungonline.org
    www.ayamsabungonline.com
    www.sabung-online.com
    www.sabung-online.net
    www.sabung-online.org
    www.onlinesabungayam.net

    Wechat : Bolavita
    WA : 081377055002
    Line : cs_bolavita
    BBM : D1A1E6DF / D8DB1C57 / BOLAVITA

    ReplyDelete

Kalam Murabbi

Ilmu, kemahiran dan segala pemberian yang datang dari ALLAH tidak hadir secara percuma, Ia datang dengan tanggungjawab. Ilmu yang diberikan oleh ALLAH itu menuntut kepada kita untuk diamalkan.

Almarhum Tuan Guru Dato` Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz b Haji Nik Mat

Archives

Ulama Pewaris Nabi

Ulama Pewaris Nabi

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe