Hadis Nabi

  • Ulama Pewaris Nabi

    Rasulullah صلى ا لله عليه وسلم bersabda

  • إن الْعُلُمَاءُ وَرَثَةُ اْلأَنْبِيَاءِ، إِنَّ اْلأَنْبِياَءَ لَمْ يُوَرِّثُوْا دِيْناَرًا وَلاَ دِرْهَماً إِنَّمَا وَرَّثُوْا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ بِهِ فَقَدْ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ

    “Sesungguhnya ulama adalah pewaris para nabi. Sungguh para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Sungguh mereka hanya mewariskan ilmu maka barangsiapa mengambil warisan tersebut ia telah mengambil bagian yang banyak.” (Tirmidzi, Ahmad, Ad-Darimi, Abu Dawud. Dishahihkan oleh Al-Albani)

    Rasulullah صلى ا لله عليه وسلم bersabda

  • إِنَّ اللهَ لاَ يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعاً يَنْتَزِعُهُ مِنَ الْعِباَدِ، وَلَكِنْ بِقَبْضِ الْعُلَماَءِ. حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عاَلِماً اتَّخَذَ النَّاسُ رُؤُوْساً جُهَّالاً فَسُأِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا

    “Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu dengan mencabutnya dari hamba-hamba. Akan tetapi Dia mencabutnya dengan diwafatkannya para ulama sehingga jika Allah tidak menyisakan seorang alim pun, maka orang-orang mengangkat pemimpin dari kalangan orang-orang bodoh. Kemudian mereka ditanya, mereka pun berfatwa tanpa dasar ilmu. Mereka sesat dan menyesatkan.” (HR. Al-Bukhari no. 100 dan Muslim no. 2673)

Pesan Umar Abdul Aziz

"Jika engkau bisa, jadilah seorang ulama. Jika engkau tidak mampu, maka jadilah penuntut ilmu. Bila engkau tidak bisa menjadi seorang penuntut ilmu, maka cintailah mereka. Dan jika kau tidak mencintai mereka, janganlah engkau benci mereka." (Umar bin Abdul Aziz)

Biografi Malcolm X

22:26


Malcolm X dilahirkan sebagai Malcolm Little pada 19 Mei, 1925 di Omaha, Nebraska. Ibunya, Louise Little Norton, adalah seorang suri rumah yang diduduki dengan lapan kanak-kanak keluarga. Bapanya, Earl Little, adalah menteri Baptist lantang dan penyokong avid Hitam Nasionalis pemimpin Marcus Garvey. Aktivisme hak asasi sivil Earl mendorong ancaman bunuh dari supremacist putih organisasi Black Legion, memaksa keluarga untuk memindahkan dua kali sebelum hari jadi 4 Malcolm.
"Apabila ibu saya hamil dengan saya, dia memberitahu saya kemudian, sebuah parti penutup kepala KLU Klux Klan penunggang galloped sehingga ke rumah kami ... menghunus senapang patah dan senapang mereka, mereka bersorak bapa saya untuk keluar."
Tanpa mengira usaha Little untuk menghindari Legion, pada tahun 1929 yang Lansing, Michigan rumah telah dibakar ke tanah. Dua tahun kemudian, badan Earl didapati di seluruh trek troli bandar. Polis memerintah kedua-dua insiden seperti kemalangan, tetapi di Little pasti bahawa ahli Legion Hitam adalah bertanggungjawab. Louise mengalami kerosakan emosi beberapa tahun selepas kematian suaminya dan telah dilakukan kepada institusi mental. Anak-anaknya telah berpecah di kalangan pelbagai rumah anak yatim dan angkat.
Membesar
Malcolm adalah pelajar yang pintar, dan fokus. Beliau berkelulusan dari SMP di bahagian atas kelasnya. Walau bagaimanapun, apabila seorang guru kegemaran kepada Malcolm impiannya menjadi seorang peguam adalah "tiada matlamat realistik untuk orang Negro," Malcolm hilang minat di sekolah. Beliau tercicir, meluangkan masa di Boston, Massachusetts kerja kerja rencam yang pelbagai, dan kemudian mengembara ke Harlem, New York di mana dia telah melakukan jenayah kecil. Menjelang 1942, Malcolm telah menyelaras pelbagai narkotik, pelacuran dan perjudian cincin.
"... Pada awal dalam kehidupan, saya telah mempelajari bahawa jika anda mahukan sesuatu, anda sudah lebih baik membuat beberapa bunyi bising."
Akhirnya Malcolm dan buddy, Malcolm "orang pendek" Jarvis, berpindah semula ke Boston. Pada tahun 1946 mereka telah ditangkap dan didapati bersalah atas tuduhan pecah rumah, dan Malcolm telah dihukum 10 tahun penjara. (Dia paroled setelah berkhidmat tujuh tahun.) Mengimbas kembali hari di sekolah, beliau menggunakan masa untuk melanjutkan pelajaran. Ia adalah sepanjang tempoh ini diri-pencerahan bahawa Reginald Malcolm abang akan melawat dan membincangkan penukaran baru-baru ini untuk agama Islam. Reginald dipunyai oleh organisasi agama Nation of Islam (NOI).
Tertarik, Malcolm mula mengkaji ajaran NOI pemimpin Elijah Muhammad. Muhammad mengajar bahawa masyarakat orang kulit putih aktif bekerja untuk memelihara Afrika-Amerika daripada memperkasakan diri dan mencapai kejayaan politik, ekonomi dan sosial. Antara matlamat-matlamat lain, NOI berjuang untuk negeri mereka sendiri, berasingan dari satu didiami oleh orang kulit putih. Oleh masa yang beliau paroled pada tahun 1952, Malcolm adalah seorang pengikut setia dengan nama keluarga yang baru "X." (Beliau dianggap sebagai "Little" nama hamba dan memilih "X" untuk menandakan nama puak beliau yang hilang.)


 Pemimpin sejati
Pintar dan petah bertutur, Malcolm telah dilantik sebagai menteri dan jurucakap kebangsaannya untuk Nation of Islam. Elijah Muhammad juga mendakwa dia dengan mewujudkan masjid baru di bandar-bandar seperti Detroit, Michigan dan Harlem, New York. Malcolm digunakan kolum akhbar, serta radio dan televisyen untuk menyampaikan mesej NOI di seluruh Amerika Syarikat. Karisma beliau, dorongan dan disabitkan telah menarik minat ramai mengejutkan ahli-ahli baru. Malcolm telah sebahagian besarnya dikreditkan dengan peningkatan keahlian dalam NOI daripada 500 pada tahun 1952 kepada 30,000 pada tahun 1963.
Orang ramai dan kontroversi sekitar Malcolm dibuat dia magnet media. Beliau telah dipaparkan dalam televisyen selama seminggu khas dengan Mike Wallace pada tahun 1959, yang dipanggil "Kebencian Itu Hate Dihasilkan." Program ini meneroka asas terhadap NOI ini, dan dikesan kemunculan Malcolm sebagai salah satu pemimpin yang paling penting. Selepas khas, Malcolm telah berhadapan dengan realiti tidak selesa bahawa kemasyhuran beliau telah gerhana bahawa mentornya Elijah Muhammad.
Ketegangan antara kaum berlari semakin tinggi pada awal tahun 1960-an. Di samping itu kepada media, personaliti terang Malcolm telah menarik perhatian kerajaan. Sebagai ahli dalam NOI terus berkembang, ejen FBI menyusup organisasi (bahkan bertindak sebagai pengawal peribadi Malcolm) dan rahsia diletakkan pepijat, wiretaps, kamera dan lain-lain peralatan pengawasan untuk memantau aktiviti-aktiviti kumpulan.
Satu ujian iman
Iman Malcolm telah memberi tamparan menghancurkan di kemuncak pergerakan hak sivil pada tahun 1963. Beliau mengetahui bahawa mentornya dan pemimpin, Elijah Muhammad, rahsia yang mempunyai hubungan dengan sebanyak enam wanita dalam Nation of Islam organisasi. Seolah-olah yang tidak mencukupi, Malcolm mendapati bahawa hubungan ini telah menyebabkan kanak-kanak.
"Saya tidak berpendidikan, saya juga seorang pakar dalam bidang tertentu ... tetapi saya ikhlas dan keikhlasan saya tauliah saya."
Sejak menyertai muncul daripada perpecahan itu, Malcolm telah dipatuhi kepada ajaran Muhammad - termasuk masih membujang sehingga perkahwinannya kepada Betty Shabazz pada tahun 1958. Malcolm menolak permintaan Muhammad untuk membantu menutup hal ehwal dan kanak-kanak seterusnya. Beliau amat menyakiti oleh penipuan Muhammad, dia telah dianggap sebagai seorang nabi yang hidup. Malcolm juga rasa bersalah tentang rakyat jelata yang beliau telah membawa kepada menyertai NOI, yang beliau kini merasakan adalah sebuah organisasi penipuan yang dibina di atas terlalu banyak terletak untuk diabaikan.
Sejurus selepas penemuan mengejutkan, Malcolm menerima kritikan untuk komen beliau dibuat mengenai pembunuhan Presiden John F Kennedy. "[Kennedy] tidak pernah meramalkan bahawa ayam akan kembali ke rumah untuk tidur dengan seberapa segera," kata Malcolm. Selepas kenyataan itu, Elijah Muhammad "disenyapkan" Malcolm selama 90 hari. Malcolm, bagaimanapun, disyaki beliau telah disenyapkan sebab lain. Pada bulan Mac 1964, Malcolm telah menamatkan hubungannya dengan NOI. Tidak dapat melihat melepasi penipuan Muhammad, Malcolm memutuskan untuk mengasaskan organisasi agama sendiri, Masjid Islam, Inc.


 Kebangkitan baru
Pada tahun yang sama, Malcolm pergi menunaikan haji ke Mekah, Arab Saudi. Lawatan itu membuktikan kehidupan mengubah. Untuk pertama kalinya, Malcolm berkongsi pemikiran dan kepercayaan beliau dengan budaya yang berbeza, dan mendapati sambutan yang sangat positif. Apabila dia kembali, Malcolm berkata beliau telah menemui "berambut pirang, bermata blued-lelaki saya boleh menghubungi saudara saya." Beliau kembali ke Amerika Syarikat dengan pandangan baru pada integrasi dan harapan baru untuk masa depan. Pada masa ini, apabila Malcolm bercakap, bukan hanya berkhutbah kepada masyarakat Afrika-Amerika, dia mempunyai mesej untuk semua kaum.
"Hak asasi manusia adalah sesuatu yang anda dilahirkan dengan. Hak asasi manusia adalah hak Allah yang diberikan anda. Hak asasi manusia adalah hak yang diiktiraf oleh semua bangsa di bumi ini."
Selepas Malcolm meletak jawatan kedudukannya dalam Nation of Islam dan meninggalkan Elijah Muhammad, hubungan antara kedua-dua telah menjadi semakin tidak menentu. FBI maklumat bekerja menyamar dalam NOI memberi amaran pegawai bahawa Malcolm telah ditandakan untuk pembunuhan. (Seorang pegawai menyamar telah diperintahkan untuk membantu kilang bom dalam kereta Malcolm).
Selepas percubaan yang diulangi pada hidupnya, Malcolm jarang mengembara mana-mana tanpa pengawal peribadi. On February 14, 1965 rumah di mana Malcolm, Betty dan empat anak perempuan tinggal di East Elmhurst, New York firebombed. Mujurlah, keluarga melarikan diri kecederaan fizikal.
Warisan "X"
Walau bagaimanapun, satu minggu kemudian, musuh Malcolm berjaya dalam usaha kejam mereka. Pada penglibatan berbahasa di Manhattan Ballroom Audubon pada 21 Februari, 1965, tiga lelaki bersenjata bergegas Malcolm di atas pentas. Mereka ditembak 15 kali pada jarak dekat. Yang berusia 39 tahun itu telah disahkan mati pada tiba di New York Hospital Columbia Presbyterian.
"Kuasa dalam pertahanan kebebasan adalah lebih besar daripada kuasa di pihak kezaliman dan penindasan, kerana kuasa, kuasa sebenar, berasal dari sabitan yang menghasilkan tindakan, tindakan tanpa kompromi."
Lima belas ratus orang menghadiri pengebumian Malcolm di Harlem pada 27 Februari, 1965 di Gereja Kuil Iman Tuhan dalam Kristus (kini Memorial Anak Kuil Gereja Tuhan di dalam Kristus). Selepas majlis, sahabat ini mengambil penyodok yang jauh dari gravediggers menunggu dan dikebumikan Malcolm sendiri.
Kemudian tahun itu, Betty melahirkan anak perempuan kembar mereka.
Pembunuh Malcolm, Talmadge Hayer, Norman 3X Butler dan Thomas 15x Johnson telah disabitkan pembunuhan darjah pertama Mac 1966. Ketiga-tiga mereka adalah semua ahli Nation of Islam.
Warisan Malcolm X telah bergerak melalui generasi sebagai subjek banyak dokumentari, buku dan filem. Kebangkitan besar kepentingan berlaku pada tahun 1992 apabila pengarah Spike Lee mengeluarkan filem yang diiktiraf, Malcolm X. Filem ini mendapat pencalonan Oscar untuk Pelakon Terbaik (Denzel Washington) dan Rekabentuk Kostum Terbaik.
Malcolm X dikebumikan di Tanah Perkuburan Ferncliff di Hartsdale, New York.

You Might Also Like

0 comments

Kalam Murabbi

Ilmu, kemahiran dan segala pemberian yang datang dari ALLAH tidak hadir secara percuma, Ia datang dengan tanggungjawab. Ilmu yang diberikan oleh ALLAH itu menuntut kepada kita untuk diamalkan.

Almarhum Tuan Guru Dato` Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz b Haji Nik Mat

Archives

Ulama Pewaris Nabi

Ulama Pewaris Nabi

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe